آموزش نحوه ورود و تدریس در کلاس های آموزش مجازی مخصوص اساتید

  • پالت
  • 17 آذر 1398
  • بدون دیدگاه
  • ابزارهای انگیزش یادگیری ( User Engagement ):فرآیند انتقال اطلاعات و توسعه فردی از آموزش به سمت یادگیری رفته است. این خود کاربران هستند که بنا به موقعیت و نیازهای آموزشی خود وارد محیط های یادگیری می شوند. اما لازمه یک سامانه آموزش مجازی کارا، دارا بودن ابزارهایی است که دائماً کاربر را به ادامه مراحل یادگیری تشویق کند. یکی از این ابزارها Gamification یا “بازی آفرینی” است. در این تکنیک برای هر پیشرفت کاربر در فرآیند آموزشی امتیازی در نظر گرفته می شود و کسب امتیاز بیشتر برای کاربر با انواع تشویق همراه خواهد بود. در هر سازمان یا شرکت بسته به سیاست های تشویقی در نظر گرفته شده، پاداشی برای کسب امتیاز در نظر گرفته می شود.
  • سنجه ها و داشبوردها ( KPIs and Dashboards ):هر مجموعه ای برای پیشبرد اهداف آموزشی خود و مدیریت کارآمد فرآیند آموزشی، مجموعه ای از سنجه ها را تعیین می کند تا بتواند بر اساس آنها به ارزیابی عملکرد فرآیند و فراگیران بپردازد. این سنجه ها ابزارهای پشتیبان تصمیم گیری مدیریت آموزش خواهد بود. داشبوردهای سامانه با ارائه گزارش به روز وضعیت سامانه در قالب این سنجه ها امکان مدیریت راهبردی آموزشی را فراهم می آورد. خود فراگیران هم دارای داشبوردهایی هستند که می توانند بر اساس اطلاعات آنها وضعیت یادگیری خود را ارزیابی کنند
  • نقشه راه یادگیری ( Learning Roadmap ):اگرچه همه دوره ها دارای اهداف آموزشی مشخصی هستند اما ساختار کنار هم قرار گرفتن دوره ها، همخوانی اهداف آموزشی، توجه به شکل یادگیری افراد، تقدم و تأخر دوره ها یک مسیر یادگیری را ایجاد می کند که اهداف آن توسعه فردی در حوزه های نظری و مهارتی خواهد بود. طراحی و ترسیم درست این نقشه راه و پیش بینی ابزارهای مربوطه یکی از نقاط قوت سامانه های آموزش مجازی محسوب می شود.
  • یادگیری مبتنی بر موبایل ( Mobile Learning ):تجهیز سامانه به نرم افزار موبایل این امکان را فراهم می کند تا فراگیران بتوانند در هر لحظه به منابع آموزشی دسترسی داشته باشند. یادگیری یک فرآیند مستمر است و فراگیر باید در یک جریان همیشگی یادگیری حضور داشته باشند و یادگیری را به یک رفتار تبدیل کنند.
دارای زیرساخت Micro Learning

الگوی یادگیری مبتنی بر Micro Learning یک فرآیند دائمی یادگیری است که در آن اهداف آموزشی که بیشتر جنبه کاربردی دارند تعریف می شوند و بر اساس این اهداف آموزشی محتوا تدوین می گردد. محتوای تولید شده بر اساس سیاست های یادگیری تدوین شده در بسته های کوچک چند دقیقه ای تقسیم می شوند. طراحی این بسته ها به گونه ای است که هر یک مفهوم مشخصی را به فراگیر انتقل می دهند و از کنار هم قرار گرفتن این بسته ها اهداف تعریف شده محقق می گردد. این الگوی آموزشی دارای مزایای زیر است:

  • انتقال مفاهیم در حداقل زمان و به ساده ترین شکل ممکن میسر می شود.
  • زمان لازم برای استفاده از یک بسته آموزشی به گونه ای است که فراگیر می تواند به راحتی در بین زمان های کاری خود نیز از آن استفاده کند.
  • در این الگو، استمرار یادگیری به سهولت میسر می شود و یادگیری به صورت یک رفتار در فراگیر شکل می گیرد.
  • هر بسته یادگیری یک بسته کوچکتر یادآوری دارد که به صورت مدون و طبق تقویم یادگیری برای فراگیر نمایش داده می شود تا تثبیت مفاهیم به این شکل فراهم شود.
  • بسته های یادگیری با استفاده از همه رسانه ها و راه های انتقال اطلاعات به خصوص موبایل و شبکه های اجتماعی نیز قابل دسترس خواهد بود.
  • نیازی به صرف زمان برای گذراندن دوره های حجیم و کارگاههای زمان بر نیست.
    • اهداف آموزشی، توجه به شکل یادگیری افراد، تقدم و تأخر دوره ها یک مسیر یادگیری را ایجاد می کند که اهداف آن توسعه فردی در حوزه های نظری و مهارتی خواهد بود. طراحی و ترسیم درست این نقشه راه و پیش بینی ابزارهای مربوطه یکی از نقاط قوت سامانه های آموزش مجازی محسوب می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *